In 2000 vroeg Adviesbureau ATIM om, als documentatiemateriaal voor introductiecursussen, een boekje samen te stellen onder de werktitel WOR-plus-Nieuw. Dat moest de vervanging worden van hun oude WOR-plus, een boekje met de actuele tekst van de wet en met korte en praktische toelichtingen. (Ook ooit door mij geredigeerd.)
Het moest in ieder geval niet de zoveelste wetsuitleg en een concurrent van ‘Inzicht’ (het jaarlijkse standaardwerk over de WOR) worden.
Het moest bruikbaar zijn voor meer doelgroepen: beginnende OR-leden, (meer) ervaren OR-leden en voor bestuurders, managers en staffunctionarissen. Dat betekende helder en toegankelijk taalgebruik en neutrale teksten. Dus geen keuze voor het perspectief van een van de spelersgroepen. In de al genoemde Inzichtserie werden voor ondernemingsraden en directeuren juist aparte boeken uitgegeven.
En geschikt als compleet informatiepakket voor introductiecursussen (voor startende ondernemingsraden). Dat scheelde een hoop werk op het secretariaat omdat er niet meer voor elke cursus een afzonderlijke documentatiemap moest worden gemaakt.
We kozen voor een eigen benadering. Geen behandeling van de wetsartikelen in de volgorde van de wet, maar vanuit de praktijk van het overleg. Daarin paste ook dat wij de metafoor van medezeggenschap als spel gebruikten en uitlegden welke spelregels daarbij gelden. ‘Het Spel’ legde de wet uit, ‘De Regels van het Spel’ gaf de wettekst met overzichten van actuele wetswijzigingen en relevante andere wetten en regelingen.
De benadering paste in de traditie van ATIM dat het in de medezeggenschap gaat om het bevorderen van het goede overleg tussen directie en ondernemingsraad en niet om de toepassing van een wet.
“In het medezeggenschapsoverleg ontmoeten ondernemer en ondernemingsraad elkaar. Het goed regelen en garanderen van het overleg is een belangrijke inzet van de wet. Het overleg is het draaipunt van de wet. Het is paradoxaal dat waar het overleg goed gaat, de wet er niet echt toe doet. Toch blijft hij op de achtergrond van belang. Maar met de wet op tafel, de vinger naast de volgende procedurele stap, krijgt het overleg weinig kwaliteit. Het gaat om het overleg.”
Dat heeft geleid tot hoofdstukken waar ik nog steeds trots op ben. Tegelijk met twijfel over de mate waarin betrokken cursusleiders toch zouden terugvallen op het klassieke partijen-denken.
De boekjes werden kort besproken in het meestal behoorlijk kritische Praktijkblad Medezeggenschap. Groot was het compliment voor de schema’s: ‘mooi en verhelderend’.
‘De procedures bij het geven van advies en instemming bijvoorbeeld, zijn zelden zo helder in beeld gebracht.’
Dat is het voordeel als je geleerd hebt om stroomschema’s te maken. Zou voor iedere externe ‘deskundige’ verplichte leerstof moeten zijn. En voor alle juridische opleidingen. Vaak heb ik verzucht dat wetgevende juristen niet kunnen tekenen. Konden ze dat wel, dan zijn veel wetten helderder en inzichterlijker.
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen.
Functioneel
Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door je Internet Dienst Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.